Lady Liberty and more

3 augustus 2016 - Queens, Verenigde Staten

Vanmorgen stonden we al om 8 uur klaar om met de boot naar het vrijheidsbeeld re gaan. Het was stralend weer, en perfect voor een boottochtje. Op de boot konden we mooie foto's maken van de skyline en van het vrijheidsbeeld zelf natuurlijk. We waren als een van de eersten in het beeld en we hadden alleen toegang tot de voet. Het was echt super gaaf!

Weer terug in Manhattan hebben we gezellig geluncht bij een klein zaakje. Daarna zijn we naar 9/11 memorial gegaan. We hebben eerst de 2 pools bekeken waar vroeger de torens hebben gestaan en de boom bekeken die als enige nog leefde na de aanslagen. Op de pools staan alle namen van de mensen die overleden zijn. Toen was het tijd om het museum in te gaan, jeetje wat was dat indrukwekkend. Je zag nog een muur van een van de torens, de ijzeren constructie van de toren die compleet verbogen was door de impact van het vliegtuig en een brandweerwagen die ook half kapot was. Het meeste indruk maakte nog de verhalen van al die gestorven mensen, de foto's van die mensen dus je hebt er ook nog een gezicht bij. Bij de pools viel me al een naam op want er stond 'and her unborn child' bij. In de tijdlijn van de aanslag belde een stewardess naar huis op dat haar vlucht gekaapt was. Waarop het thuisfront alarm sloeg, dit bleek de mevrouw te zijn die in verwachting was van haar eerste kind. Bij de verhalen over de slachtoffers verteld familie iets over die persoon. Weer kwam deze mevrouw voorbij, ze was net naar huwelijk aan het plannen en was in verwachting van hun eerste kindje. Pffff, ik kan en wil me niet voorstellen wat haar verloofde doormaakte.

Een politieagent had dienst met zijn hond, zijn partner toen het eerste vliegtuig in de toren vloog. Hij moest hulp gaan verlenen, en deed de hond in zijn kennel in de auto. Helaas stortte een van de torens in, en de agent raakte gewond. Hij wilde niet naar het ziekenhuis, maar kijken of alles goed was met zijn hond. De ambulance broeders lieten hem zwaargewond gaan, maar helaas had zijn hond het niet overleefd. Zo verschrikkelijk verdrietig.

Ik ben al zo'n emotionele trut, dus ik kwam een beetje beduusd uit het museum. We zijn toen iets lekkers gaan drinken bij Starbucks en hebben daarna de metro gepakt naar de empire state building.

We hadden al tickets dus we dachten niet veel tijd kwijt te zijn. Fout gedacht, we hebben echt super lang moeten wachten. Eerst om naar boven te gaan, toen om naar een hogere etage te gaan en uiteindelijk nog 2 keer om naar beneden te gaan. Ik was er helemaal klaar mee, vooral omdat ik me dood irriteerde aan de Aziaten die denken dat ze alleen op de wereld zijn en je gewoon ondersteboven lopen of recht voor je gaan staan zodat je niks meer zag.

We zijn nog een keer over times square gelopen maar dat was echt veel te druk. We hebben de metro gepakt naar ons hotel en zijn een lekkere pizza gaan eten. Mark en ik hadden samen een medium pizza die volgens het meisje achter de balie voor een persoon was. Maar wij zaten toch echt tjokvol van ieder een halve pizza. We zijn we tot de conclusie gekomen dat eten in de woonwijk veel lekkerder is dan op de toeristische plekken. Dit tentje was niet super mooi, maar het eten was vers en het was er druk met locals. Nu gaan we lekker slapen, morgen onze laatste volledige dag in New York!